Historie
Hendrik
van Weerden Poelman werd geboren op 21 oktober 1890
in het West Javaanse Serang. Nadat hij in 1904 met zijn
ouders in Nederland was teruggekeerd meldde Hendrik
zich in 1907 vrijwillig voor de militaire dienst en
werd geplaatst bij het Instructie Bataljon te Kampen.
In 1913 sloot hij de opleiding met goed gevolg af en
werd hij als officier bij het 9e Regiment Infanterie
geplaatst.
Al snel werd hij gefascineerd door de in opkomst zijnde
militaire lucht-vaart. In 1917 verzocht hij om overplaatsing
naar de in 1913 opgerichte Luchtvaartafdeling (LVA)
van de Koninklijke Landmacht Hij werd geplaatst op de
vliegopleiding te Soesterberg onder leiding van eerste
luitenant W.C.J. Versteegh. Begin 1918 behaalde hij
het militair brevet en volgde de officiële plaatsing
als vliegenier bij de LVA.
De Vijf Vingers
Van Weerden Poelman bleek een uitstekend vlieger te
zijn en werd begin jaren '20 uitgenodigd om het escadrille-Versteegh
te komen versterken. Met dit demonstratieteam, met de
naam 'De vijf Vingers aan Eén Hand', werden internationaal
tal van successen behaald. Het hoogtepunt was de deelname
in 1923 aan de grote luchtvaartshow in Göteborg.
In juli 1924 werd van Weerden Poelman tijdelijk vrijgesteld
van zijn militaire werkzaamheden om, in opdracht van
het Comité Vliegtocht Nederland - Indië,
deel te nemen aan de eerste vliegtocht van Amsterdam
naar Batavia. Op 1 mei 1925 keerde hij als instructeur
terug bij de LVA en formeerde een eigen demonstratieteam.
In 1930 werd van Weerden Poelman belast met het commando
over de Jachtvliegafdeling (JaVA).
De Tweede Wereldoorlog bracht van Weerden Poelman grotendeels
in krijgsgevangenschap door. Hij keerde in mei 1945
in Nederland terug.
Van
zijn herwonnen vrijheid heeft hij maar kort genoten,
want op 19 oktober 1945, twee dagen voor zijn 55e verjaardag,
kwam hij bij een verkeersongeval om het leven. In 1947
besloot de luchtmachtleiding om voor collega's in nood
een financieel Steunfonds op te richten. De oprichters
besloten het fonds te vernoemen naar Van Weerden Poelman,
niet alleen vanwege zijn imponerende staat van dienst
als Luchtvaartpionier, maar vooral vanwege zijn grote
sociale betrokkenheid.
|