Prins
Bernhard
Stichting
         
 
 

Doelstelling

 

Artikel 3 der statuten luidt:

1. De Prins Bernhard Stichting verleent financiële steun aan veteranen van de Nederlandse Krijgsmacht*, aan de leden van de Bond van Nederlandse Militaire Oorlogs- en dienstslachtoffers, alsmede aan hun nagelaten betrekkingen, ten einde het maatschappelijk functioneren en het maatschappelijk welzijn te bevorderen van hen die wezenlijk financieel in nood zijn komen te verkeren en van overheidswege geen toereikende hulp (kunnen) ontvangen.

2. De Prins Bernhard Stichting kan medewerking verlenen aan andere vormen van steun.

* Door een bestuursbesluit wordt een politiefunctionaris die op een Defensie-missie uitgezonden is geweest, aangemerkt als veteraan onder de bijzondere zorgplicht conform artikel 5.2.c. van de Veteranenwet en kan derhalve in aanmerking komen voor steunverlening.


Algemeen beleid

Bij de behandeling en afdoening van de aanvragen handelt het bestuur op basis van een beleid waarbij de hulpverlening prioriteit geniet boven het in standhouden van het vermogen van de stichting.

In verband met schenkingen, erfstellingen en legaten is van belang dat de Prins Bernhard Stichting is aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) zodat deze schenkingen, erfstellingen en legaten niet belast zijn voor de Prins Bernhard Stichting en aftrekbaar zijn bij de schenker.

De bestuurders zijn onbezoldigd, ontvangen geen vacatiegeld en kunnen alleen werkelijk gemaakte onkosten declareren.


Statuten

In verband met o.a. de nieuwe eisen in de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) werden de volgende aanpassingen in de statuten van de stichting gevraagd.

  1. Regeling ontstentenis van het gehele bestuur
  2. Regeling “tegenstrijdige belangen” bestuurslid

Ook werden de statuten van 12 december 2008 geactualiseerd voor de status van de Algemeen Nut Beoogde Instelling (ANBI), de vernoeming van de Veteranenwet, die pas sinds 2014 van kracht is, namen van organisaties, en wijzigingen in het Burgerlijk Wetboek en het vestigings-en postadres van Doorn naar Amsterdam.

Op 29 september 2023 zijn de nieuwe gewijzigde statuten vastgesteld en ondertekend door de voorzitter Dhr. G.M.J.H. Burema op het notariskantoor van Mr. J.A. Kool te Zeist.



Werkwijze

De aanvragen om financiële steun werden in de meeste gevallen ontvangen via de Stichting Nederlands Veteranen Instituut (NLVI). Het Dagelijks Bestuur (DB) van de PBS behandelt de aanvragen in principe per e-mail waarbij de secretaris de aanvragen aan de individuele DB-bestuursleden (beveiligd) toezendt ter onafhankelijke beoordeling, die vervolgens hun respectievelijke observaties terugzenden. De secretaris bundelt de beoordelingen en zendt deze per e-mail aan de voorzitter, die op basis daarvan zijn voorstel ter accordering aan alle DB-bestuursleden doet toekomen. Deze communicatie vindt op beveiligde wijze plaats. Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt in persoon overlegd. Deze werkwijze heeft een grote mate van slagvaardigheid en snelle besluitvorming tot gevolg.

In de situatie dat het verzoek is gedaan aan de Stichting Gezamenlijke Militaire Fondsen (GMF), dan neemt F1815 een coördinerende rol in de samenwerking met KL 1940 en PBS, om tot een besluit op de aanvraag te komen

Hieronder volgt een overzicht van de herkomst van de 22 steunaanvragen, die in 2024 door PBS zijn ontvangen:
  • 21 via NLVI
  • 1 via voorzitter

Het is belangrijk dat de steunaanvragen via de zorgadministratie van het NLVI (voor post actieve veteranen) en via de Dienst Bedrijfsmaatschappelijk Werk (DBMW) Defensie (voor actief dienende militairen) worden ingediend. Zo wordt elke steunaanvraag voorzien van een gedegen onderbouwing, een financieel overzicht en een ondertekende privacyverklaring. De gedachte is dat achter de financiële problematiek meer problematiek schuilgaat, waarvoor geen hulp wordt gezocht, maar betrokkene wel kan worden bijgestaan, door bijvoorbeeld NLVI, naar een meer stabiele en houdbare situatie.

De ontvangen aanvragen zijn door de leden van het dagelijks bestuur zorgvuldig bestudeerd in relatie tot de criteria van de PBS voor toekenning van financiële steun en in goed onderling overleg met de andere fondsen toegekend of afgewezen. In het kader van de GMF vindt nauwe samenwerking plaats tussen Fonds 1815, KL1940, Van Weerden Poelman Fonds, Karel Doorman Fonds (KDF) en de Stichting Sociaal Fondse Koninklijke Marine (SSFKM) voor het bevorderen van het verlenen van (financiële) steun aan behoeftige militairen, oud-militairen en hun gezinnen of nagelaten betrekkingen.


Samenwerking

De samenwerking met de andere militaire fondsen, met name Fonds 1815 en Stichting Fonds KL 1940, verliep in 2024 zoals gewoonlijk op constructieve wijze en in meerdere aanvragen is het benodigde bedrag in gezamenlijkheid bijeengebracht.

Zoals is aangegeven in het jaarverslag van 2023 is mw. H.M.M. Quick secretaris geworden bij F 1815. Dankbaar zijn wij haar, voor de professionele wijze waarop zij de administratie van gemeenschappelijke aanvragen (F1815, KL 1940 en PBS) heeft verzorgd.


Een casus:
Een gescheiden veteraan, die in marginale financiële omstandigheden verkeert, heeft geen auto. Het reizen met het OV zorgt voor paniekaanvallen. Hij staat onder bewindvoering en krijgt een uitkering. Zijn kleine fondsaanvraag is bestemd voor de aanschaf van een tweedehands fiets, zodat hij naar afspraken met o.a. de WMO-begeleider kan gaan en zijn kinderen kan bezoeken.

De PBS honoreert deze kleine fondsaanvraag en zal de daadwerkelijke kosten van de fiets vergoeden tot een maximum van € 400,-.